onsdag 22 oktober 2008

Göran Johanssons stadsplanering

Torslanda ligger på Hisingen. Hisingen är Göteborgs största ö. Mellan Hisingen och Restgöteborg rinner Göta Älv. För 30-50 år sedan byggdes att antal broar och en tunnel för att vi Hisingbor skall kunna ta oss över älven in till Göteborg. Det går ju inte så bra längre, vilket beror på just det att det inte byggts några nya förbindelser i modern tid, trots att trafiken bara ökat.

Göteborgs starke man är ju väldigt populär, men man kan ju undra hur han tänker när det gäller stadsplaneringen. Han har bestämt så att man har byggt tunnlar vid sidan av älven på båda sidor. Över älven vill han också bygga någonting, men inte en förbindelse för bilar, bussar och spårvagnar, utan bara för cyklister och fotgängare. Utöver att denna bro kanske kostar någon miljard, stoppar den båttrafiken upp till Karlstad. Man skulle kunna tro att Göran Johansson inte gillar bilar, bussar och båtar utan bara cyklar och fotvandrare. Så enkelt är det dock inte. Östra Hamngatan är idag ett tillhåll för just sådana, men där vill han istället gräva upp gatan så att den gamla hamnkanalen återställs. Då kan ju de båtägare som inte kommer till Karlstad åka in till Brunnsparken och köpa glass istället?

3 kommentarer:

Anonym sa...

I Stockholm är det inte heller så bra med trafiken - trots att ett moderat finansborgaråd ses som stadens starke man.
Det finns visst bara två europeiska huvudstäder som saknar en ringled, varav Tirana är den ena...

Annat var det i North Carolina, där gick det åttafiliga motorvägar mellan Greenville (ung. som Falun i storlek)och städer som Fayetteville och Bethel (typ Bollnäs och Söderhamn). Detta kan också jämföras med undermåliga (och på vintern rent livsfarliga) Riksväg 51 mellan Örebro och Norrköping - två ändå rätt hyfsat stora städer.

Anonym sa...

Kanske ska tillägga jag med "åttafiligt" menar fyra sidor på varje sida (så ni inte tror att jag sitter och sprider falsk propaganda).

Lennart sa...

Kan bara hålla med. Jobbade ju ibland med de här frågorna fram till 2001 när jag var konsult. Måste säga att det känns skönt att slippa detta. Jag såg häromveckan hur reportern i "Uppdrag granskning" var oförskämd mot Vägverkets Ingemar Skogö. Reportern ställde en massa detaljfrågor om "hur många kg utsläpp si och så det skulle bli om man byggde vägen så om 20 år". När till slut reportern fick Skogö att erkänna att huvudskälet att man ville bygga "förbifart Stockholm" var att bussar och bilar skulle kunna åka på den, blev den undersökande journalisten vild av upphetsning och började yla "Hur kan du komma och säga att koldioxidutsläpp är ett randvillkor!!". Måste säga att det är behagligare att framföra sin mening på min kära blogg där man kan vara lite halvanonym. Glömmer aldrig när jag stod i Miljöverdomstolen för att redovisa hur stora utsläppen från Säve flygplats skulle bli, och min gamla kompis Ann- Sofie från Gamlestan kom fram i en paus och väste; "Lennart din förrädare! Hur kan du sitta på den där hemska sidan!!!". Denna hemska sida var alltså ägarna bl.a Göteborg stad, Luftfartsverket, Volvo, Ericson, SKF. Med såna vänner behöver man ju som bekant inga fiender.